Het Schuberth SDL-systeem uitgelegd: maximale veiligheid, betere ventilatie en meer gebruiksgemak

Schuberth staat al jaren bekend als een pionier in helmtechnologie, en met de introductie van het SDL-systeem (Schuberth Dual Locking) zetten ze opnieuw een stap vooruit. Zowel de nieuwste SP1-modellen als de SK1 HYBRID karthelmen zijn uitgerust met dit geavanceerde viziermechanisme.

In deze blog leggen we uit wat het SDL-systeem precies is, waarom het zo innovatief is, én verduidelijken we het verschil tussen een Standaardvizier en een HC (High Contrast) vizier van Schuberth.

Wat is het Schuberth SDL-systeem?

Het Schuberth Dual Locking System, kortweg SDL, is het nieuwste generatie viziersluitmechanisme dat speciaal voor Schuberths high-performance helmen ontwikkeld werd. De technologie komt rechtstreeks voort uit hun werk in de Formule 1 en andere topcompetities.

  1. Dual-stage sluiting

Het SDL-systeem heeft een twee-fasen sluiting:

  • Stage 1 – Ventilatiepositie

Een half-vergrendelde positie die het vizier licht open houdt, geeft als resultaat:

  • laat extra lucht binnen
  • voorkomt condensvorming
  • behoudt dezelfde veiligheid als volledig gesloten
  • Ideaal bij warme omstandigheden of lage snelheden.
  • Stage 2 – Volledige vergrendeling

Het vizier sluit volledig en symmetrisch, wat cruciaal is tijdens hoge snelheden.
Deze stand biedt:

  • maximale veiligheid
  • maximale stabiliteit
  • perfecte afdichting tegen wind en vuil

Dankzij deze tweestapsfunctie krijgen rijders meer controle, comfort én veiligheid – geen enkel

traditioneel viziermechanisme biedt deze combinatie op dit niveau.

  1. Efficiënt en snel openen

Het vizier openen gaat eenvoudiger dan ooit:

  • Een lichte neerwaartse beweging op de hendel
  • Het vizier klikt soepel open
  • Geen kracht nodig, zelfs niet met racehandschoenen
  • Dit is vooral belangrijk in raceomstandigheden, waar seconden en eenvoud tellen.
  1. F1-afgeleide veiligheid

Het vizier sluit altijd symmetrisch door een speciaal ontwikkelde dubbele vergrendeling.
Dit voorkomt:

  • scheeftrekken
  • kieren
  • druk op één zijde van het vizier

Het resultaat: een vizier dat zelfs onder extreme belasting betrouwbaar blijft.

Vergelijkbare berichten